#ZOSTANWDOMU i … odśwież profil swojego PES na portalach społecznościowych

Jeśli #zostajemy_w_domu to warto zadbać o dobre relacje z odbiorcami naszych działań, z naszymi klientami w sposób zdalny i bezpieczny. Co może nam pomóc? Przestrzeń, która zawsze a teraz to już szczególnie bardzo pomaga nam być w kontakcie z innymi. Portale społecznościowe.

 

 

Czy jesteście na FB?

 

Mamy nadzieję, że już tak, bo stanowi to dla promocji Waszych działań pozycję obowiązkową. Na portalach społecznościowych są obecnie przedstawiciele każdej z branż, organizacje a nawet instytucje. Jeśli Was tam nie będzie, to ominie Was ważna część biznesowych i społecznych relacji, które mogą pomóc wzmocnić Waszą działalność.

 

 

Konto firmowe na Facebooku

 

Jeśli prowadzicie działalność, występujecie jako organizacja na portalu to ważne abyście mieli tzw. stronę a nie konto prywatne. Fanpage pozwala zaangażować odbiorców – poprzez komentarze, polubienia oraz obserwowanie.

Aby stworzyć stronę, przyszły jej administrator musi mieć prywatne konto na FB. Dane osobiste nie będą widoczne na profilu firmy, a konto jest jedynie wymagane by zarządzać stroną firmy.

Aby utworzyć stronę na FB dla firmy, organizacji, produktu, należy:

Na swoim profilu, wybierasz „utwórz”

 

 

 

 

 

 

Następnie wybierasz „strona”

 

 

 

 

 

 

Pierwszy wybór przed Wami to określenie, czy strona którą tworzycie to „firma lub marka” czy „społeczność lub osoba publiczna”. Jeśli prowadzicie działalność, sprzedajecie produkty, usługi, prowadzicie fundację, tworzycie konto dla sklepu, stowarzyszenia, spółdzielni socjalnej to wybierzcie opcję 1 – „firma lub marka”.

Następnie zostaniecie poproszeni o wybór nazwy i kategorii.

Nazwa – ważne by była prosta, krótka i jasno określała co odbiorcy znajdą na tym fanpage.

Kategoria – wybierz taką/takie które najlepiej określają działalność, którą zaprezentujesz na portalu

Jeszcze tylko zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle i gotowe! Strona już istnieje – teraz czas ją uzupełnić.

 

 

Najważniejsze informacje do uzupełnienia

 

 

Nazwa użytkownika strony:

 

 

 

 

 

 

 

 

Bardzo ważny element strony, który pozwala na oznaczenie Was w postach innych firm i organizacji, pomaga również szybciej znaleźć Waszą stronę przez odbiorców. Należy wpisać nazwę bez polskich znaków i łącznie.

Wytycznie do tworzenia nazw znajdziecie tutaj: https://www.facebook.com/help/105399436216001

Należy pamiętać, że:

 – Można posiadać tylko jedną nazwę użytkownika strony lub profilu – nie można wybrać nazwy użytkownika, z której już ktoś korzysta.

– Nazwy użytkowników mogą się składać jedynie ze znaków alfanumerycznych (A-Z, 0-9) i kropek („.”). Nie mogą zawierać ogólnych wyrażeń ani rozszerzeń (.com, .net).

– Nazwy użytkownika muszą składać się z co najmniej 5 znaków.

– Nie można tworzyć nazw użytkowników różniących się tylko wielkością liter i kropkami („.”). Na przykład nazwy jankowalski55, Jan.Kowalski55 i jan.kowalski.55 są uznawane za tę samą nazwę użytkownika.

 

Informacje:

 

W tej zakładce dodajecie informacje i dane dotyczące Waszej firmy, organizacji. W tym dane kontaktowe, krótki opis.

Możecie również dodać menu, utworzyć długi opis oraz dodać historię firmy.

Im więcej informacji podacie w tej części tym lepiej, są to przecież najważniejsze informacje dla Waszych potencjalnych klientów.

Ustawienia:

Zarówno jeśli dopiero założyłeś/założyłaś stroną na Facebook-u, jak i w sytuacji kiedy masz ją już od dłuższego czasu warto popracować nad jej personalizacją.

Na swoim profilu wybierasz „ustawienia”:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Teraz możesz zmienić wygląd i funkcjonalność strony i dostosować ją do swoich potrzeb. Poniżej kilka przykładów, co i jak możecie zmienić.

Sekcja „szablony i karty” – pozwala ustawić jakie zakładki chcesz mieć aktywne na profilu, np. notatki – jeśli chcesz publikować dłuższe treści, sklep – jeśli chcesz publikować informacje o produktach, usługi – jeśli chcesz wyróżnić swoją ofertę.

Możesz skorzystać z gotowych szablonów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sekcja „role na stronie” – pozwala na dodanie uprawnień członkom Twojego zespołu do zarządzania stroną na FB – przecież zespołowo, zawsze pracuje się lepiej.

 

 

Działania na stronie

 

Każdy administrator i redaktor strony na FB ma jeden i ten sam cel (a przynajmniej taki powinien mieć), aby zwiększać aktywność i zaangażowanie odbiorców. Jak to zrobić?

 

Po pierwsze aktualności

 

Są potrzebne, bo to właśnie one sprawiają, że Wasza strona na portalu społecznościowym jest atrakcyjna dla odbiorców. Jest wiele teorii dotyczących tego, jak często należy dodawać nowy post. Najpopularniejszą jest ta, mówiąca o jednym poście na dzień. Jednak nic na siłę, publikacja 2, 3 razy w tygodniu, ale za to ciekawej treści będzie dobrym rozwiązaniem.

To, co możecie publikować zależy w dużej mierze od prowadzonej przez Was działalności:

– oferujecie usługi cateringowe – możecie codziennie dodawać zdjęcia potraw, zapraszać do zakupu „dania dnia” + raz w tygodniu publikować nowe menu – jeśli zmienia się u Was z tygodnia na tydzień;

– oferujecie usługi szkoleniowe – możecie dodawać zdjęcia z Waszych realizacji lub radzić odbiorcom w tematyce jaką proponujecie na szkoleniach;

– produkujecie – warto promować produkty, pokazywać je w różnych wersjach i miejscach, można skorzystać z angażującej formy publikowania zdjęć nadesłanych od klientów;

Aktualność to nie tylko treść. Możecie ją ulepszyć dodając: zdjęcie, film, informację o nastroju/aktywności, lokalizację.

W samej treści warto dodać takie elementy jak oznaczenia (wstaw @ i wpisz nazwę użytkownika, firmy) oraz hashtagi (wstaw # i wpisz słowo kluczowe). To pozwala na sieciowanie zarówno z innymi użytkownikami jak i pod względem podobnych treści na portalu.

Aby wyszukać popularne hashtagi lub znaleźć odpowiednie do Waszej treści można skorzystać z baz online, np. http://best-hashtags.com/hashtag/cooperatives/

 

Multimedia

 

Przyciągają uwagę i mogę stanowić ciekawą alternatywę dla postów. Zdjęcia, filmy, pokazy zdjęć czy GIF-y to elementy, które możecie dodać w aktualnościach.

GIF-y znajdziecie tutaj: https://giphy.com/

Filmy możecie tworzyć lub udostępniać, jeśli w tej drugiej opcji to np. poprzez „udostępnij” na YT https://www.youtube.com/

Jednak zawsze lepiej tworzyć. Jeśli chodzi o filmy o wypróbujcie narzędzia i materiały z naszego podręcznika: http://spoldzielnie.org/new,915

 

Udostępnianie treści

 

Waszą firmę w Internecie tworzą nie tylko Wasze własne materiały ale również te, którymi się interesujecie, te które udostępniacie. Nie bójcie się skorzystać z materiałów innych użytkowników (oczywiście w dozwolony sposób). Posty na FB można wygodnie udostępnić na swoim profilu. Wystarczy otworzyć profil, post jaki nas interesuje, a następnie wybrać opcję „udostępnij na stronie”. Teraz można dodać opis, wskazać dlaczego to udostępniamy i zaakceptować.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Również komentarze pod postami innym organizacji, podmiotów mogą być częścią Waszej strony. Odbiorcy innych stron zobaczą Waszą aktywność, mogę też przejść bezpośrednio na Wasz profil.

 

 

Nie tylko Facebook

 

Portale społecznościowe to nie tylko Facebook. Można prowadzić kilka profili, na kilku portalach, można zdecydować się tylko na obecność Waszej marki na jednym portalu. Wszystko zależy od Waszych możliwości (im więcej kanałów tym więcej obowiązków) i sympatii, bo tak niektóre kanały społecznościowe mogą być dla Was lepsze od innych. Warto spróbować kilku, by wiedzieć, który jest najlepszy dla Waszej firmy, organizacji.

Możesz zasugerować się tym, kto korzysta z danego portalu. Sprawdź statystyki: https://napoleoncat.com/stats/social-media-users-in-poland/2020/02

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poniżej krótkie zestawienie podstawowych funkcjonalności kilku wybranych portali:

 

Instagram – zdjęcia i hashtagi

Najważniejszą zasadą działania na Instagramie jest używanie #. To one porządkują treści na portalu i wyróżniają go na tle innych.

Aby dobrze zacząć, warto stworzyć swoją własną listę hashtagów. Taką zawierającą przynajmniej 30, dopasowanych do prowadzonej działalności.

http://www.magdabek.pl/jak-korzystac-z-instagrama-7-wskazowek/

To z jakich hashtagów korzystać warto zobaczyć na przykładzie tego, co dodają inne osoby w branży w jakiej działacie.  

Instagram jest tak stworzony by treści i zdjęcia dodawać z telefonu. Sama aplikacja na telefon pozwala nam na edycję zdjęć i dopasowanie ich do stylistyki portalu, dodanie ikon oraz podpisów. Nie potrzebujemy zatem zdjęć wykonanych przez fotografa a tylko telefon i aplikację.

 

Twitter – krótkie wiadomości, ale często

 

Aby utrzymywać wysokie zainteresowanie odbiorców na Twitterze należy publikować nawet kilkanaście razy na dobę. Wiadomości są krótkie więc częstą praktyką jest dodawanie informacji w częściach lub np. przy relacjach z wydarzeń dodawanie informacji z godziny na godzinę.

Ta częstotliwość dodawania informacji na Twitterze sprawia, że od lat nazywany jest „najszybszym źródłem wymiany informacji na świecie.”

Wiadomości są krótkie bo mogą mieć tylko 280 znaków. To mało, ale i tak więcej niż jeszcze kilka lat temu, kiedy limit wynosił 140. W tej limit wliczają się wszystkie litery, spacje, znaki interpunkcyjne oraz linki czy hashtagi, które i tutaj warto dodawać. Możesz dodać zdjęcie, lokalizację, emotikony, zdjęcia i gify. Co ważne, te ostatnie możesz dodać bezpośrednio w poście.   

 

YouTube – filmy, filmy, filmy

 

Przede wszystkim filmy wideo, chociaż nie tylko. Format wideo jest pewnym ograniczeniem ale już formuła w zależności od Waszej kreatywności może być inna.

Na YouTube publikuje się podcasty, teledyski, oczywiście filmy wideo, animacje, pokazy slajdów, prezentacje.

Popularność zyskuje się poprzez ilość „subskrypcji” czyli zapisanych użytkowników, którzy są zainteresowani Twoimi materiałami. Poprzez subskrypcję każdy użytkownik pokazuje co lubi i chce oglądać. Tworzy też swoją historię, którą serwis interpretuje by polecać „podobne do” treści.

Aby prowadzić konto na YouTube należy posiadać konto Google, co można zrobić łatwo, tworząc adres mailowy w Gmail.

Możemy „lubić” inne filmy, subskrybować inne kanały, udostępniać treści i komentować. Dobrze jeśli działaniom na YouTube towarzyszy chociaż jeden inny profil, który dodatkowo zrzesza naszych odbiorców, może to być dowolny portal lub strona www, która będzie zawierała więcej informacji o nas.  

Aby sprawdzić co jest obecnie na topie na YouTube, możesz sprawdzić rankingi, np. https://apynews.pl/ranking-youtuberow lub materiały dostępne online: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/ranking-top10-najlepiej-zarabiajacych-youtuberow-na-swiecie-lista

Jest to skala, która może onieśmielać (najbardziej popularni youtuberzy osiągają wyświetlenia filmów w setkach tysięcy), sprawdź jednak jak to wygląda w Twojej branży, kto, co i z jakim skutkiem publikuje na YT.

 

 

Co wybrać?

 

Warto sprawdzić kto działa na każdym z tych portali, gdzie jest Wasza konkurencja, gdzie klienci.

Ale najważniejsze przetestować, jak Wy odnajdujecie się z obsługą każdego z nich.

Powodzenia!

Jeśli potrzebujecie naszej pomocy przy tworzeniu, modyfikacji czy uzupełnianiu Waszych profili na portalach społecznościowych to dajcie nam znać, znajdziemy rozwiązanie i chętnie pomożemy.

Napiszcie do nas:

emilia.wasielewska@spoldzielnie.org

Skontaktuj
się z Nami:
  • Konin
    ul. 3 Maja 26 | 62-500 Konin | tel.: 63 245 58 29 | e-mail: biuro@spoldzielnie.org
  • Poznań
    ul. Górecka 115 | 61-475 Poznań | tel.: 61 887-11-66 | e-mail: biuro@spoldzielnie.org
Fundusze Europejskie Program Regionalny
Fundusze Europejskie Program Regionalny
Samorząd Wojewodztwa Wielkopolskiego
Samorząd Wojewodztwa Wielkopolskiego
Unia Europejska Europejski Fundusz Społeczny
Unia Europejska Europejski Fundusz Spoleczny